(Zbývající úkoly ze složky „Medvídek Nivea“ dokončíme až příští týden. Tento týden se budou plnit úkoly- „Velikonoční tradice“)
Pondělí 29.3.
Ahoj kamarádi!
Už tu máme zase pondělí, a to znamená, že tu jsem s novými úkoly. Ve schránce jste našli pracovní listy na tento týden, tak už možná tušíte, co nás bude čekat. Bude to trochu výjimečný týden, protože úkoly budete plnit každý den. Vy jste ale šikulky, takže to určitě zvládnete a alespoň se zase něco nového dozvíte. Tentokrát se zaměříme na VELIKONOCE – svátky, kterými vítáme jaro, oslavujeme nový život a jsou s nimi spojené i různé lidové tradice. Vzpomeneš si, co děláme o Velikonocích? Zkus vyjmenovat alespoň tři činnosti. Pokud už tě nic nenapadá, podívej se na pohádku, kde ti to děti z Chaloupky na vršku připomenou.
Víš, kdy slavíme Velikonoce? Velikonoce, na rozdíl třeba od Vánoc, nemají každý rok stejné datum. Neděle velikonoční připadá vždycky na první neděli po prvním jarním úplňku, tedy po tom, kdy má měsíc úplně kulatý tvar. Můžeme je slavit v měsíci březnu nebo také v dubnu. Dříve, třeba když byla tvoje babička ještě malá, se lidé na oslavu Velikonoc připravovali už čtyřicet dní předem tím, že drželi půst, nejedli maso, sladkosti a další lákadla. Týdnu před Velikonocemi říkáme Pašijový týden. V tomto týdnu říkáme jednotlivým dnům trošku jinak než obvykle. A proč? To se při plnění úkolů hned dozvíš.
Tento týden také slaví někdo z nás narozeniny, tentokrát to však není nikdo z dětí. Kdo by to tedy mohl být? Napovím ti, že jezdí světle modrým autem, má hnědé vlasy dlouhé po ramena, ráda nosí šaty a její jméno začíná na písmenko A. Tak už víš? Nakresli paní učitelce obrázek k narozeninám, který jí potom dáš, až přijdeš do školky. Bude mít určitě radost 😊 Nezapomeň se podepsat, to už přece umíš.
Přesně na Velikonoční pondělí má narozeniny i druhá paní učitelka, jejíž jméno začíná na Z. Má dlouhé černé vlasy a bydlí v Jevíčku. Můžeš jí také nakreslit obrázek nebo vyrobit nějaký výrobek třeba z papíru. Jistě bude mít také radost. 🙂
*KVĚTNÁ NEDĚLE – PROCHÁZKA A SBĚR KOČIČEK
Prvnímu dnu v Pašijovém týdnu se říká květná neděle. Anička z pracovního listu si s maminkou při nedělní procházce natrhala do vázičky vrbové proutky, na kterých vyrostly kočičky. Nepleť si to ale se zvířátky, tohle jsou květy vrbového proutí. Kočičky se jim říká jenom proto, že jsou hebké stejně tak jako kočičí srst. Už sis taky natrhal/a kočičky do vázičky? Jestli ještě ne, tak se jděte s maminkou projít, zkuste nějaké najít a udělejte si doma velikonoční výzdobu.
*MODRÉ PONDĚLÍ – CVIČENÍ S MÍČEM
V tento den se kostely zdobily modrými látkami, proto se pondělku říká modré. Jdi se podívat do své skříně s oblečením a najdi si něco modrého, co si dnes oblečeš. Může to být tričko, tepláky, legíny nebo klidně jenom ponožky. Také si přines míč, to bude tvoje velké vejce, na které budeš muset dát pozor, aby se při cvičení nerozbilo. Zopakuj si cviky, které ve školce cvičíš s ježečkem Marečkem.
Úkoly pro dnešní den:
PL ,,Květná neděle“ – matematické představy, přiřazování číslic s obrázkem 3
PL ,,Osení“ – grafomotorika, rovná čára4
PL ,,Modré pondělí“ – třídění dle určitého kritéria5
Úterý 30.3.
*ŠEDIVÉ ÚTERÝ – ÚKLID
Včera už jsi trochu začal uklízet s Vendelínem. Hlavní den, kdy však bylo doma rušno a hospodyňky se kvůli úklidu nezastavily, bylo šedivé úterý. Šedivé dostalo přezdívku kvůli tomu, jak z každého domu lítala šedá oblaka prachu. S čím doma mamince a tatínkovi pomáháš ty? Jaké znáš domácí práce? Vyjmenuj je. Ukliď si i u sebe v pokojíčku, ať tam máš pořádek. Až budeš mít uklizeno, schováš se za dveře a rodiče ti v pokojíčku dají 5 věcí na jiné místo, než obvykle bývají. Poznáš, co se změnilo, které věci patří jinam? Tuto hru si můžeš zopakovat vícekrát. Ještě se zeptej rodičů, zda s něčím nepotřebují pomoct, určitě se něco najde.
Úkoly pro dnešní den:
Úkoly pro dnešní den:
PL ,,Kraslice“ – zrakové vnímání, zdobení vajec
PL ,,Šedivé úterý“ – grafomotorika, spirála
Středa 31.3.
ŠKAREDÁ STŘEDA- SYNONYMA
Synonyma
Říká se, že kdo se na škaredou středu mračí, bude se mračit po celý rok. Dej si na to tedy pozor a už od rána se usmívej 😊 V tento den se také peče tradiční velikonoční pečivo Jidášky. Říká se mu tak proto, že Jidáš se v tento den mračil na Ježíše a zradil ho. Podívej se na obrázky a řekni, jak se chlapeček tváří, jaký je? Myslím, že je veselý. Jak bychom to mohli říct ještě jinak? Může být také usměvavý nebo šťastný. Některé obrázky totiž můžeme popsat více slovy, která jsou však podobná. Rodič se ptá otázkou u obrázku, dítě odpoví, rodič následně pokládá otázku-,,Jak bys to ještě mohl/a říct jinak?“.
Úkoly pro dnešní den:
PL ,,Škaredá středa“ – kresba obličeje dle zadání
PL ,,Jidášky“ – matematické představy, počítání tvarů + zápis
Čtvrtek 1.4.
*ZELENÝ ČTVRTEK – HRA SE ZVUKOMALEBNÝMI SLABIKAMI
Na zelený čtvrtek by nemělo na talíři chybět něco zeleného, abychom byli po celý rok zdraví. Většinou se vaří špenát. Znáš další zeleninu, která má zelenou barvu? Ve čtvrtek také naposledy uslyšíš bít kostelní zvony, které prý odletí do Říma a rozezní se zase až na Bílou sobotu. Místo toho můžeš v ulicích zaslechnout zvuky řehtaček. Kdybychom byli ve školce, určitě bychom si zase hru na řehtačky vyzkoušeli. Protože to ale ještě nelze, zahrajeme si aspoň na hru se zvukomalebnými slabikami. Jistě sis vzpomněl, že k Velikonocím patří malování vajec. Jaké zvířátko nám snáší vejce? Možná jsi někdy slyšel, že se jí také říká kvočna. Jak se jmenuje její mládě? A jaké vydávají zvuky? Ty zvuky jsou právě zvukomalebné slabiky, které budeme potřebovat. Nejdříve si připomeň s rodiči písničku ,,Prší, prší“ a zazpívej si ji. Potom celou písničku zazpíváš ještě jednou, nepoužiješ však slova z písničky, ale jen slabiku ,,KVO“. To tedy znamená, že celou dobu budeš zpívat ,,KVO“ na melodii písničky ,,Prší, prší“. Můžeš to zkusit i se slabikou ,,PÍP“ a i na ostatní melodie písniček, které znáš. Také můžeš část písničky zpívat se slovy a další část se zvukomalebnou slabikou. Je to docela zábava, zvládneš to?
Úkoly pro dnešní den:
PL ,,Zelený čtvrtek“ – třídění dle určitého kritéria
PL ,,Řehtačky“ – zrakové vnímání, stíny
Pátek 2.4.
*VELKÝ PÁTEK-POKUS S VEJCI
Tento den je spojený s kouzly. Říká se, že se otevírají hory a skály, které vydávají své poklady. Neměl by si člověk také nic půjčovat, protože by daná věc mohla být očarovaná. Ani by se nemělo hýbat se zemí, takže žádné okopávání zahrádky či práce na poli. Můžeme si ale vyzkoušet kouzlení s vejci. Rodiče ti budou říkat, co budeš dělat. Připrav si 3 stejně velké sklenice, 3 vejce, ocet, sůl a lžičku.
Pokus č. 1 – Do sklenice nalij ocet a vlož vejce, musí být celé ponořené. Jsi zvědavý/á, co se s vejcem stane? Na to si musíš počkat do druhého dne. Občas se jdi ale na sklenici s vejcem podívat, abys zjistil/a, jestli se vejce nějak mění, nebo zůstává pořád stejné. Druhý den můžeš vejce ze sklenice vyndat. Jaké asi bude?
Pokus S. 2 – Do sklenic nalij stejné množství vody. Do jedné skleničky přidej ještě 4 lžičky soli a pořádně zamíchej. Potom vlož do každé sklenice vejce a pozoruj, co nastane. Jaký vznikl rozdíl, jak je to možné?
Úkoly pro dnešní den:
PL ,,Velký pátek“ – hledání cesty k pokladu
Sobota 3.4.
*BÍLÁ SOBOTA-BARVENÍ VAJEC, PLETENÍ POMLÁZKY
Na Bílou sobotu se před noční bohoslužbou rozdělával před kostelem oheň a lidé do něj přihazovali svá polínka. Ohněm se zapalovala velikonoční svíce zvaná paškál a její světlo se odneslo do kostela. V tento den se také vrací zvony z Říma, v domech se bílí a dokončuje se velký velikonoční úklid. Rodina má být pohromadě. Holky začínají s maminkou barvit velikonoční vejce, které se pak nazývají kraslice a kluci s tatínkem pletou pomlázku z vrbového proutí. Co kdybyste to také vyzkoušeli?
Úkoly pro dnešní den:
PL ,,Bílá sobota“ – zrakové vnímání, zdobení dle vzoru
Neděle 4.4.
*BOŽÍ HOD VELIKONOČNÍ-PEČENÍ
V domácnostech se tento den slaví „nicneděláním“. I hospodyňky si mohly odpočinout, protože na Boží hod by neměly uklízet, zametat, ani mýt nádobí. Ale zdobení vajíček a pečení velikonočního pečiva je povoleno. Vyber si tedy jeden z receptů a upeč společně s maminkou beránka, mazanec nebo jidášky. Když budeš chtít, můžeš nám poslat fotku, jak se ti to povedlo.
Úkoly pro dnešní den:
PL ,,Boží hod velikonoční“ – grafomotorika, spirála
PL ,,Pomlázka“ – zrakové vnímání, hledání písmene
Pondělí 5. 4.
*VELIKONOČNÍ PONDĚLÍ – KOLEDA
Co se dělá v tento den, jsi určitě hned uhodl/a. Kluci chodí dopoledne vyšlehat děvčata pomlázkou, kterou si sami upletli a děvčata je za to podarují malovaným vajíčkem. I když se to některým děvčatům moc nelíbí, vyšlehání má zaručit krásu, mládí, zdraví a plodnost. Pokud nemůžeš trávit tento den jako obvykle alespoň v rámci rodiny, rodiče ti můžou poschovávat sladkosti nebo vejce venku na zahrádce a ty se je budeš snažit najít.
Úkoly pro dnešní den:
PL ,,Velikonoční pondělí“ – grafomotorika, horní a dolní oblouk, vlnovka
PL ,,Velikonoční výslužka“ – zrakové vnímání, spojování stejných dvojic